Så stödjer REQS arbetet med SBA
REQS SBA modul ger dig som fastighetsägare eller nyttjanderättshavare möjlighet att själv välja vilka delar och på vilken nivå man vill samla in information.
SBA-checklistor (egenkontroller) kan tilldelas och utföras av både interna och externa användare. Skräddarsy organisationens egna mallar för ert SBA eller nyttja REQS standardmallar för checklistorna. Användaren kan interagera med REQS via dator, surfplatta eller mobiltelefon.
REQS Dashboard ger organisationen möjlighet att snabbt skapa sig en uppfattning av vad som är utfört eller inte, vilka anmärkningar/brister är åtgärdade eller inte.
Omfattning och kravställningar kopplat till SBA-arbetet tydliggörs i REQS. Vid internrevision eller tillsyn blir det enkelt att göra en uppföljning och dela information. Nyttja färdiga PDF utskrifter eller skapa skräddarsydda Excel- rapporter direkt från systemet.
Vanliga fallgropar (och hur du undviker dem)
De vanligaste misstagen handlar om glapp mellan papper och praktik.
- SBA ska utföras i sk. skälig omfattning, här gäller det att hitta rätt nivå för att undvika att arbetet blir för detaljerat och tekniskt för organisationen.
- Oklar gränsdragning (fastighetsägare–nyttjanderättshavare) → Tydliggör en gränsdragningslista som visar på vad är respektive fastighetsägarens och vad är nyttjanderättshavarens ansvar.
- SBA arbetet kan ibland vara svårt att följa upp → erbjud organisationen en gemensam arbetsyta/struktur där användarna kan följa hur arbetet går.
Smarta funktioner
- Automatiserade utskick av egenkontroller
- Dashboard & statistik
- Uppföljning av brister/anmärkningar → åtgärder
- Mobilanpassade egenkontroller