• REQS – SBA (systematiskt brandskyddsarbete)

    Vad är SBA?

    Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) är ett lagkrav som innebär att man organiserar, planerar, dokumenterar, kontrollerar och regelbundet följer upp sitt brandskyddsarbete för att förebygga bränder och olyckor. Målet med SBA är att minska risken för skador på människor och egendom genom att säkerställa att brandskyddet fungerar när det behövs. Enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO) vilar ansvaret på fastighetsägaren och nyttjanderättshavare där detta benämns som ett delat ansvar. 

    Det är användarvänligt för oss som ska följa upp att SBA utförs och lättanvänt för alla våra verksamheter - Säkerhetssamordnare kommunalt fastighetsbolag

    Systematiskt brandskyddsarbete är viktigt för vår organisation. Vi gör en internrevision en gång per år där vi med REQS SBA modul som underlag hjälper oss att faktiskt se tydligare var vi kan förbättra oss och framför allt vad vi gör bra! - Fastighetschef

    Boka en 30 min genomgång

    Så stödjer REQS arbetet med SBA

    REQS SBA modul ger dig som fastighetsägare eller nyttjanderättshavare möjlighet att själv välja vilka delar och på vilken nivå man vill samla in information.

    SBA-checklistor (egenkontroller) kan tilldelas och utföras av både interna och externa användare. Skräddarsy organisationens egna mallar för ert SBA eller nyttja REQS standardmallar för checklistorna. Användaren kan interagera med REQS via dator, surfplatta eller mobiltelefon.

    REQS Dashboard ger organisationen möjlighet att snabbt skapa sig en uppfattning av vad som är utfört eller inte, vilka anmärkningar/brister är åtgärdade eller inte.

    Omfattning och kravställningar kopplat till SBA-arbetet tydliggörs i REQS. Vid internrevision eller tillsyn blir det enkelt att göra en uppföljning och dela information. Nyttja färdiga PDF utskrifter eller skapa skräddarsydda Excel- rapporter direkt från systemet.

    Vanliga fallgropar (och hur du undviker dem)

    De vanligaste misstagen handlar om glapp mellan papper och praktik.

    • SBA ska utföras i sk. skälig omfattning, här gäller det att hitta rätt nivå för att undvika att arbetet blir för detaljerat och tekniskt för organisationen.
    • Oklar gränsdragning (fastighetsägare–nyttjanderättshavare) → Tydliggör en gränsdragningslista som visar på vad är respektive fastighetsägarens och vad är nyttjanderättshavarens ansvar.
    • SBA arbetet kan ibland vara svårt att följa upp → erbjud organisationen en gemensam arbetsyta/struktur där användarna kan följa hur arbetet går.

    Smarta funktioner

    • Automatiserade utskick av egenkontroller
    • Dashboard & statistik
    • Uppföljning av brister/anmärkningar → åtgärder 
    • Mobilanpassade egenkontroller

    Vill du veta mer om REQS SBA modul?

     

    Fyll i formuläret så får du en kostnadsfri 30 minuter genomgång av modulen där vi även svarar på frågor.

    Kontakta oss

    Läs mer om vår sekretesspolicy

    Växel

    08-588 851 40

    REQS System AB
    Hantverkargatan 25 B
    112 21 Stockholm